سعدی
همین نصیحت من پیش گیر و نیکی کن /که دانم پس از مرگم کنی به نیکی یاد
Thursday, 25 July , 2024
امروز : پنج شنبه, ۴ مرداد , ۱۴۰۳ - 19 محرم 1446
شناسه خبر : 1332
  پرینت تاریخ انتشار : ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱ |

ضرورت انجام غربالگری شنوایی نوزادان بدو تولد

با توجه به نقش تشخیص به هنگام در درمان بیماری ها و با عنایت به فراوانی موارد کم شنوایی و ناشنوایی کودکان، مراجعه به مراکز غربالگری شنوایی برای نوزادان بدو تولد یک ضرورت است.
ضرورت انجام غربالگری شنوایی نوزادان بدو تولد

با توجه به نقش تشخیص به هنگام در درمان بیماری ها و با عنایت به فراوانی موارد کم شنوایی و ناشنوایی کودکان، مراجعه به مراکز غربالگری شنوایی برای نوزادان بدو تولد یک ضرورت است.

شنوایی یکی از حواس پنجگانه انسان است که بدون آن نمی توانیم به خوبی با دنیای اطراف ارتباط برقرار کنیم و حتی اختلال در این حس سبب مختل شدن برخی  حواس دیگر هم می شود.

از سوی دیگر برخی بیماری ها نظیر کم شنوایی یا ناشنوایی بیماری های خاموشی هستند که عموما ممکن است تا سنین دبستان هم پنهان بمانند، پس به منظور کاهش این موارد، مراجعه به مراکز غربالگری شنوایی نوزادان بدو تولد امری ضرورت است.

 ۱۰۰ درصد موالید کرمانشاه تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند

فرحناز محمدی اظهار داشت: در مرکز استان کرمانشاه چهار مرکز غربالگری شنوایی نوزادان و در هر یک از شهرستانهای استان یک مرکز تحت نظر اداره کل بهزیستی فعالیت دارد.

وی درباره اهمیت سنجش شنوایی نوزادان، افزود: برنامه های غربالگری شنوایی نوزادان از بدو تولد و از ارائه خدمات پرستاری آغاز می شود و لازم است برای هر نوزاد حداقل یک بار این تست انجام شود.

محمدی با بیان اینکه پیش از ترخیص مادران به آنها توضیحات لازم درباره اهمیت غربالگری شنوایی نوزادان ارائه می شود، تصریح کرد: در مراکز غربالگری شنوایی نوزادان تست تشخیصی شنوایی ABR و تست غربالگری مرحله اول برای نوزادان بدو تولد انجام می شود.

وی عنوان کرد: با توجه به جامعیت این مراکز انواع تستها در مراکز غربالگری شنوایی نوزادان امکان پذیر است، برهمین مبنا علاوه بر انجام تست غربالگری شنوایی برای نوزادان، فاکتورهای خطر هم بررسی خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: پس از انجام غربالگری شنوایی برای نوزادان بدو تولد اگر مشکل کم شنوایی تشخیص داده شود، به منظور انجام پیگیری های بعدی شامل استفاده از سمعک یا کاشت حلزون یا انجام مداخلات  پزشکی به مراکز مربوطه ارجاع می یابند، در غیر این صورت کارت سلامت برای نوزادان صادر می شود.

محمدی تصریح کرد: مشکل کم شنوایی یک معلولیت پنهان محسوب می شود که ممکن است پدران و مادران متوجه آن نشوند به ویژه اگر کم شنوایی یک طرفه وجود داشته باشد، ممکن است تا سنین تحصیل فرزندانشان متوجه کم شنوایی آنها نشوند.

وی  با اشاره به جامعیت مراکز غربالگری شنوایی نوزادان بدو تولد، افزود: این مراکز پاسخگوی جامعه هدف هستند و تاکنون ضرورتی برای توسعه این مراکز وجود نداشته است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: طی سال گذشته صد درصد موالید استان کرمانشاه تحت پوشش غربالگری شنوایی نوزادان بدو تولد قرار گرفتند. 

وضعیت آمار اختلال شنوایی در نوازادان کرمانشاهی مانند میانگین کشوری است

علی کریمی اظهار داشت: بر اساس اهمیت موضوع، سازمان جهانی بهداشت هرساله روز خاصی را برای نامگذاری بیماری ها اختصاص می دهد که دوازدهم اسفند هرسال برابر با سوم مارس به عنوان روز جهانی ناشنوایی معرفی شده است.

کارشناس اجرا کننده برنامه شنوایی معاونت امور بهداشتی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت درباره بیماری ناشنوایی تحت عنوان “مراقب شنوایی خود باشید، یک عمر از زندگی لذت ببرید.” نامگذاری شده است.

کریمی تصریح کرد: تعداد نوزادانی که دچار ناشنوایی یا کم شنوایی هستند یک تا سه در هزار تولد زنده و دو تا چهار درصد نوازادان بستری در بخش های ان آی سی یو است.

وی با بیان اینکه ۵.۶ درصد کودکان در سنین مدرسه دچار اختلال شنوایی هستند، افزود: در سال ۲۰۱۸، بیش از ۴۶۶ میلیون نفر در جهان دچار اختلال کم شنوایی یا ناشنوایی بودند که برآورد شده در سال ۲۰۵۰ این تعداد به ۹۰۰ میلیون نفر برسد.

کارشناس اجرا کننده برنامه شنوایی معاونت امور بهداشتی استان کرمانشاه با بیان اینکه ناشنوایی را بیماری معلولیت خاموش می دانند، گفت: خوشبختانه این بیماری ۵۰ درصد در زمان بزرگسالی و ۶۰ درصد در هنگام نوزادی و کودکی قابل پیشگیری است.

کریمی با بیان اینکه بار بیماری اختلال شنوایی در جهان ۶.۸ درصد است، تصریح کرد: اختلالات ناشنوایی یا کم شنوایی سومین عامل بیماری زا هستند، پس افزایش سواد سلامت در جامعه، افزایش رفتار پیشگیرانه در کارخانه جات و مکان هایی که عامل مزاحم سبب ناشنوایی می شود و افزایش پوشش غربالگری شنوایی بسیار ضروری است.

وی افزود: برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در سال ۸۶ توسط سازمان بهزیستی اجرا می شد و از سال ۹۳در دانشگاه های علوم پزشکی اجرا شده و در این راستا معاونت امور بهداشتی به عنوان حمایتگر عمل می کند اما کارهای اجرایی آن توسط ادیومتریست های سازمان بهزیستی انجام می شود.

کریمی تصریح کرد: برای تشخیص سریعتر بیماری های کم شنوایی یا ناشنوایی قبلا غربالگری سنجش شنوایی در یک ماهگی انجام می شد و در سه ماهگی تشخیص و در شش ماهگی مداخله صورت می گرفت اما از سال قبل اعلام شد در یک ماهگی هرسه مرحله غربالگری، تشخیص و مداخله انجام شود که در این صورت پیش آگاهی بیماری بهتر خواهد بود و سریعتر شنوایی و گفتار کودکان بهبود می یابد.

وی افزود: آزمایشات ABR و  OAE توسط سازمان بهداشتی انجام می شود که اگر به صورت همزمان صورت گیرند نتایج بهتری خواهد داشت.

کریمی گفت: وضعیت استان کرمانشاه از نظر موارد بیماری کم شنوایی یا ناشنوایی ۲.۷ در هزار تولد است که این آمار تقریبا در بازه آمار کشوری است.

وی با تاکید بر اینکه ناشنوایی سبب قطع ارتباط با جهان می شود، افزود:  از اسفند سال گذشته پزشکان خانواده نیز نسبت به اجرای برنامه غربالگری شنوایی نوزادان بدو تولد اقدام کرده اند و در حال حاضر برنامه با همکاری سازمان بهزیستی به خوبی اجرا می شود.

ضرورت انجام غربالگری شنوایی نوزادان بدو تولد بر کسی پوشیده نیست و در دنیای مدرن امروزی، کوتاهی در این زمینه قابل چشم پوشی نخواهد بود پس انتظار می رود با توجه به اهمیت موضوع، سنجش شنوایی نوزادان به طور جدی مورد توجه باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.