امروز : پنج شنبه, ۹ آذر , ۱۴۰۲ - 18 جماد أول 1445
- کشتی کرمانشاه در سراشیبی سقوط
- آیین بزرگداشت آیتالله “نجومی” در کرمانشاه برگزار شد
- قراداد ارتقای کیفی نفت کوره شرکت پالایش نفت کرمانشاه منعقد شد
- کلنگ زنی شهربازی کرمانشاه تا پایان سال/ فاز اول سال آینده به بهرهبرداری میرسد
- کرمانشاه شهرِ دوستدار کودک میشود
- پیگیر اخذ موافقت اصولی میراث فرهنگی برای اجرای تله کابین تاقبستان هستیم
پرواز در آغوش خطر!
به گزارش کرمانشاه امروز، هرچند در گستره سرزمین ایران تعداد زیادی سایت پروازی استاندارد برای علاقمندان به پرواز با پاراگلایدر وجود دارد، اما استان کرمانشاه هم به واسطه شرایط جغرافیایی مناسبش چند سایت استاندارد مطرح دارد که مهمترین آنها سایت ویس قرنی است که شهره ای جهانی یافته است.
علیرغم وجود چنین سایتی که می توان ساعتها با اطمینان خاطر در آن به پرواز درآمد، اما متاسفانه برخی از خلبانان پاراگلایدر کرمانشاه تنها برای اینکه مسیر نیم ساعته شهر کرمانشاه تا سایت ویس قرنی را طی نکنند، از سایت تاق بستان برای پرواز استفاده میکنند. سایتی که اگر چه قابلیت پرواز را دارد، اما استاندارد نیست و خطراتی دارد که جان پاراگلایدرسواران را تهدید میکند.
اسد سهرابی از مربیان باتجربه پاراگلایدر ایران ، بااشاره به مشکلات و خطرات تیک آف از فراز تاق بستان، اظهار کرد: در قوانین آموزش جهانی پاراگلایدر پرواز بر فراز شهرها ممنوع شده، برای همین پرواز از سایت تاق بستان روی شهر کرمانشاه نیز ممنوع است.
وی تصریح کرد: همچنین سایت پروازی استاندارد، سایتی است که حتما جاده دسترسی مناسبی داشته باشد، درحالی که سایت تاق بستان فاقد چنین زیرساختی است.
این مربی پاراگلایدر افزود: در ورزش پاراگلایدر هم همانند سایر رشتههای ورزشی سوانحی اتفاق میافتد، کما اینکه در سالهای اخیر نیز چنین سوانحی را در سایت های پروازی کرمانشاه دیدهایم، اما در سوانحی که در سایت ویس قرنی اتفاق افتاده به واسطه استاندارد بودن آن و وجود جاده دسترسی مناسب، حضور سریع نیروهای امدادی را شاهد بوده ایم، درحالی که امداد رسانی در حوادث مشابه در سایت تاق بستان به دلیل عدم وجود این زیرساختها با تاخیر و مشکلاتی مواجه شده است.
وی در ادامه اعلام کرد: خلبانانی که سایت تاق بستان را با همه خطراتش جهت پرواز انتخاب میکنند، برای رسیدن به فراز کوه باید مسیر چند ساعته ای را با کوله ای حدود ۲۵ کیلویی پیمایش داشته باشند که در این مسیر گاها شاهد حوادثی برای آنان هستیم و حتی تاکنون چندین مصدوم هم داشتهایم.
اسدی اضافه کرد: در برخی مواقع که خلبانان پس از طی مسیری چندساعته با کوله ای سنگین به سایت میرسند، شرایط جوی برای پرواز مساعد نیست، اما از آنجایی از نظر روحی و جسمی برایشان سخت است که بدون انجام پرواز به پایین کوه برگردند، تن به ریسک بزرگی میدهند و پرواز میکنند.
وی عنوان کرد: باوجود اینکه سایت تاق بستان این قابلیت را دارد که خلبانان حرفه ای از فراز آن پرواز کنند، اما از نظر شرایط اقلیمی مشکلاتی دارد که آن را خطرآفرین میکند. در این سایت تنها از بخش جنوبی آن امکان پرواز وجود دارد، آن هم درصورتی که شرایط جوی مساعد باشد.
وی همچنین به شرایط مناسب سایت ویس قرنی اشاره و عنوان کرد: سایت ویس قرنی یک سایت جهانی و تنها سایتی در ایران است که مجوز برگزاری مسابقات جهانی را دارد، دارای شرایط اقلیمی خوبی بوده، جاده دسترسی مناسبی دارد و چند مربی رسمی در آنجا مستقر است، اما متاسفانه برخی خلبانان که فقط سه ماه از پایان دوره آنها می گذرد، تنها برای کوتاهتر شدن مسیر به سایت تاق بستان می روند و خطرات زیادی را به جان میخرند.
این خلبان پیشکسوت پاراگلایدر گفت: اغلب کسانی که تاق بستان را برای پرواز انتخاب میکنند، خلبانان مبتدی و تازه کار هستند. این افراد چند ساعت کوهپیمایی را طی کرده تا به سایت برسند، اما تمام پرواز آنها به پنج دقیقه هم نمیرسد، درحالی که اگر این پرواز را در ویس قرنی انجام دهند، تا ۹ ساعت هم میتوانند در آسمان پرواز داشته باشند.
وی به معضل استفاده از تجهیزات فرسوده بین این خلبانان هم اشاره کرد و افزود: متاسفانه استفاده از تجهیزات دست دوم و فرسوده هم گاها منجر به حوادث جبران ناپذیری برای این خلبانان می شود.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.