حدیث روز
پیامبر اکرم (ص): هر كس يك شبانه روز از بيمارى پرستارى كند، خداوند او را با ابراهيم خليل محشور مى‌كند .
Tuesday, 27 September , 2022
امروز : سه شنبه, ۵ مهر , ۱۴۰۱ - 2 ربيع أول 1444
شناسه خبر : 1055
  پرینت تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶ |
مدیر عامل خانه مطبوعات و رسانه های استان کرمانشاه:

مدیری که تحمل نقد ندارد مسئولیت نگیرد

مدیری که ظرفیت شندین انتقاد را ندارد مسئولیت نپذیرد چرا که از شاخصه های یک مدیرخوب نقد پذیری، و داشتن سعه صدر است.
مدیری که تحمل نقد ندارد مسئولیت نگیرد

به گزارش کرمانشاه امروز، خانه مطبوعات تنها انجمن صنفی رسمی رسانه هاست، در طول سالها از ظهور اوج و افول رسانه ها، ماهیت این انجمن صنفی نیز به همراه آنها بالا و پایین های روزگار را چشیده است، به مناسبت روز خبرنگار در یک نشست متفاوت و صمیمی با وحید نیشابوری مدیر عامل خانه مطبوعات و رسانه های استان کرمانشاه به گفتگو نشسته ایم ، که در زیر مشروح آن را می خوانید

فارس: به عنوان اولین سئوال،در استان کرمانشاه چه تعداد رسانه دارای مجوز هستند و از این تعداد چند درصد آنها را فعال می دانید

نیشابوری: در حال حاضر در استان کرمانشاه ۱۶۸ مجوز فعالیت رسانه داریم که از این تعداد ۱۰۲ رسانه دارای مجوز مکتوب و ۶۶ رسانه در فضای اینترنت به صورت پایگاه خبری و برخط باید فعالیت کنند از این تعداد ۶۰ درصد رسانه های مکتوب فعال، ۲۰ درصد نیمه فعال و حدود ۲۰ درصد کاملا غیر فعال هستند، در طرف دیگر نیز از رسانه های برخط، ۵۰ درصد فعال ، ۳۰ درصد نیمه فعال و ۲۰ درصد هیچ گونه فعالیتی ندارند

فارس: چه تعداد از فعالان رسانه های استان به صورت رسمی عضو خانه مطبوعات استان هستند و این میزان چه درصدی از کل جامعه فعالان رسانه را تشکیل می دهد؟

نیشابوری: بر اساس آخرین آمار ۹۵ نفر عضو خانه مطبوعات و رسانه های استان هستند اما هیچ محدودیتی برای عضویت در خانه مطبوعات نداشته و تمام کسانی که علاقمند به عضویت در این تشکل صنفی را دارند به شرط دارا بودن شرایط عضویت می توانند درخواست عضویت بدهند.

فارس: تعداد ۱۶۸ رسانه در استان کرمانشاه دارای مجوز هستند، به نظر شما استان ما ظرفیت این تعداد مجوز را دارد؟

نیشابوری: از لحاظ خبری و حرفه ای باید گفت ، خیر استان ما ظرفیت این تعداد مجوز را ندارد اما این موضوع نباید دست آویزی برای عدم اعطای مجوز به رسانه ها شود چرا که در طول زمان با بررسی مجوز های اعطا شده به رسانه ها در قالب های مختلف مشاهده شده است که کسانی که توان فعالیت را نداشته و یا در نیمه راه توان خود را از دست داده اند، به زودی از فعالیت کنار کشیده و رسانه آنها حتی با دارا بودن مجوز کاملا تعطیل شده اند در واقع ادامه حیات یک رسانه بستگی به مدیریت اقتصادی و محتوایی یک رسانه دارد.

فارس: به نظر شما مشکل کجاست؟

نیشابوری: «مدیریت رسانه» و «اقتصاد رسانه» دو موضوع فراموش شده در رسانه های استان است و همین مساله بسیاری از مشکلات را برای رسانه به همراه دارد، رسانه ها به علت عدم تامین منابع مالی تبدیل به روابط عمومی ادارات می شوند، و یا بعد از مدتی منفعل شده و یا تعطیل می شوند چرا که مدیران آنها قبل از اخذ مجوز الفبای مدیریت و اقتصاد در رسانه را فرا نگرفته اند

فارس: به موضوع اطلاع رسانی ادارات اشاره کردید به نظر شما چه میزان از وظیفه یک رسانه اطلاع رسانی است؟

نیشابوری: رسانه ها در کنار نقد عملکرد و ارائه گزارشات کاربردی و نیز انتقال دیدگاه های مردم به مسئولین ، نقش واسط بین ادارت و مردم را نیز دارند و در همین راستا انتقال اخبار ادارات و سازمان ها یکی از وظایف رسانه ها می تواند باشد اما به علت شرایط مختلفی که در استان ما وجود دارد اغلب مدیران اداری ما وظیفه رسانه را تک بعدی دانسته و تنها وظیفه رسانه را انتقال اخبار می دانند و تاب کوچکترین انتقادی را ندارند به نظر من مدیری که ظرفیت شندین انتقاد را ندارد مسئولیت نپذیرد چرا که از شاخصه های یک مدیرخوب نقد پذیری، و داشتن سعه صدر است.

فارس: برای حل این مشکل چه کاری می توان انجام داد؟

نیشابوری: به نظرمن مدیران ما در تمام سطوح باید از سواد رسانه ای برخوردار شوند، می توان با برگزاری کلاس های سواد رسانه ای آنها را با این مهم آشنا کرد که نباید در مقابل هر موضوع، انتقاد و پیشنهادی سریع جبهه گیری کرد و یا حتی بدتر از آن نباید در مقابل هر انتقادی سریعا دست به شکایت ببرند. از سویی دیگر مدیران باید با حقوق در رسانه نیزآشنا باشند و باید به این موضوع اشرافیت پیدا کنند که اولین اقدام در مقابل یک نقد حتی غیر منطقی شکایت نیست بلکه قانون مطبوعات این امکان را فراهم کرده است که یک رسانه در مقابل نقد انجام گرفته ابتدا جوابیه نقد شونده را منتشر نماید.

فارس: به نظر می رسد در طرف مقابل برخی از خبرنگاران نیز دست به شیطنت های می زنند

نیشابوری: متاسفانه بعضی از خبرنگاران ما با حقوق خود در رسانه آشنا نیستند و جایگاه ، شان، وظایف و اختیارات خود را به درستی نمی شناسند و باید مطالعه قانون مطبوعات و تعاریف حرفه ای این حوزه کاری را  در دستور کاری خود قرار دهند تا نسبت به وظایف و اختیارات خود آشنایی کامل را به دست بیاورند.

فارس: برخی از رسانه ها در کنار فعالیت در قالب مجوز خود دست به راه اندازی کانال در فضای مجازی کرده اند، عملکرد قانون با این گونه فعالیت ها چگونه است

نیشابوری: تمامی خبرنگاران و فعالان رسانه های ما باید بدانند که هر گونه تخلف در فضای مجازی که منجر به شکایت شود شامل ارجاع به دادگاه ویژه مطبوعات نخواهد شد و بسیاری از تخلفات صورت گرفته در فضای مجازی حتی با وجود حضور یک خبرنگار و یا فعال رسانه در یک طرف دعوا، در پلیس فتا دنبال خواهد شد چرا که قانون مطبوعات و رسانه های کشور هیچ گونه وظیفه ای در برابر فضای مجازی و کانال های تلگرامی ندارد.

فارس: عملکرد شما در مقابل شکایت صورت گرفته از فضای رسانه چگونه بوده است

نیشابوری: تمام سعی و تلاش ما این است که شان اهالی رسانه در استان کرمانشاه حفظ شده برهمین اساس در بسیاری از موارد از فراتر از وظایف خود در خصوص فعالیت رسانه های غیر رسمی نیز وساطت کرده و مشکلات را حل کرده ایم، بر همین اساس در برخی موارد با انتظارات بی موردی نیز مواجه شده ایم.

فارس: یکی از اصلی ترین وظایف خانه مطبوعات، آموزش است، عملکرد خانه مطبوعات را در این خصوص چگونه ارزیابی می کند

نیشابوری: در خصوص اهمیت آموزش با شما موافق هستم در همین راستا خانه مطبوعات و رسانه های استان کرمانشاه یکی از پربارترین عملکرد ها در این خصوص در بین خانه های مطبوعات کشور داشته است چرا که ما در طول این مدت سه دوره مقدماتی و یک دوره پیشرفته آموزش روزنامه نگاری را با هماهنگی مرکز مطالعات رسانه در کشور و با حضور اساتید برجسته کشوری برگزار کرده ایم، همچنین چندین دوره با موضوع صفحه آرایی ، اقتصاد در رسانه ، سسواد رسانه ای و نیز دوره های آموزش خبرنگاری در برخی از شهرستان ها توسط خانه مطبوعات استان برگزار شده است که در صورت رفع مشکل و بحران فعلی کرونا در سال پیش رو قطعا دوره های جدید دیگری نیز برگزار خواهد شد.

فارس: فکر می کنید کرونا به چه میزان به رسانه های استان ضربه زده است؟

نیشابوری: یکی از مشاغلی که بیشترین آسیب را از کرونا دید قطعا رسانه ها بودند، خیلی از رسانه های ما در شرایط این بیماری به مرز بحران رسیده اند و خیلی از آنها فراتر از بحران رفته و تعطیل شده اند، در این میان رسان های مکتوب صدمه بیشتری از سایر رسانه ها متحمل شده اند، البته در راستای حمایت از این قشر از جامعه تسهیلات با بهره کم برای رسانه ها در نظر گرفته شده است و پیگیر آن هستیم که در صورت تامین اعتبار لازم در اختیار این عزیزان قرار بگیرد از طرف دیگر خانه مطبوعات استان سعی می کند با تامین منابع مالی یک سری اقدامات و کمکهای بلاعوض را برای این عزیزان فراهم کند.

فارس: یکی از مسائلی که همواره مورد انتقاد رسانه های مکتوب است، موضوع یارانه و سهمیه کاغذ است، به نظر شما این انتقادات به چه میزان وارد است؟

نیشابوری: در خصوص یارانه ها باید یک موضوع مهم را در نظر بگیریم که ادارات ارشاد استانی هیچ گونه نقش و دخالتی در اعطای آن ندارند، این یارانه ها توسط معاونت مطبوعاتی و بر اساس معیار های موجود همچون ظریف کیفی و نظم در انتشار که در سایت جامع رسانه ثبت می گردد به رسانه ها تعلق می گیرد.

فارس: بسیاری از بزرگان رسانه استان از عملکرد اداره کل ارشاد در رصد مطبوعات استان گله مند هستند، نظر شما در این خصوص چیست

نیشابوری: باید قبول کنیم که تعدد رسانه ، تغییر فضا و ورود فضای مجازی باعث شده است رصد رسانه ها به آسانی گذشته نباشد، یک زمانی در استان کرمانشاه ۲۰ رسانه مکتوب وجود داشت و یک نفر می توانست به راحتی آنها را بررسی و اعلام نظر کند، اما در شرایط فعلی حجم گسترده ای از رسانه ها شامل مکتوب، برخط و مجازی در فضاهای رسانه ای استان وجود دارد و بررسی همه آنها نیازمند توان و زمان بسیار بالایی است.

فارس: موضوع بیمه خبرنگاران یکی از گله مندی های این قشر از جامعه است، این گله از کجا نشات می گیرد و برای حل آن باید چکار کرد:

نیشابوری: چند راهکار برای بیمه فعالان رسانه وجود دارد، راهکار اول ثبت نام در صندوق هنرمندان است که باید مراحل لازم آن در سایت رسانه دنبال شده و در صورت دارا بودن شرایط، این بیمه تعلق می گیرد، نوع دیگر بیمه خبرنگاران به وسیله مدیران مسئول رسانه است، در این راهکار مدیرمسئول به عنوان کارفرما ظاهر شده و با مراجعه به تامین اجتماعی مراحل ثبت بیمه خبرنگاران فعال در رسانه خود را دنبال می کند، اما این موضوع کاملا در اختیار مدیرمسئول قرار دارد و نمی توان آن را مجبور به انجام چنین کاری کرد.

فارس: بزرگترین مشکل رسانه های استان را چه موضوعی می دانید؟

نیشابوری: اقتصاد و مسائل مالی، همان گونه که صحبت شد اقتصاد رسانه بر تمامی مسائل یک رسانه تاثیر می گذارد، میزان کیفیت رسانه را تغییر می دهد و حتی در گاهی مواقع خط مشی رسانه را تعیین می کند، رسانه ها نیازمند توان مالی بالا هستند تا بتوانند از نظر کمی و کیفی خود را ارتقا دهند.

فارس: افق پیشروی رسانه های استان را چگونه ترسیم می کنیم

نیشابوری: با توجه به گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، رسانه های سنتی در حال تضعیف شدن و از بین رفتن هستند، شرایط بد اقتصادی حاکم بر کشور تضعیف رسانه ها را تسریع کرده است به گونه ای که هزینه چاپ و نشر در کشور بشدت بالا رفته و نشریات مکتوب با این معضل بزرگ مواجه هستند و بنظر می رسد، آرام آرام بسیاری از آنها قالب فعالیت خود را تغییر داده و به سمت برخط وفضای مجازی حرکت کنند بدین ترتیب ، فضای مجازی به عنوان مکمل فضای مکتوب وارد عمل شده و با استفاده از آن شاید بتوان تا حدودی رسانه ها را از شرایط فعلی نجات داد.

فارس: این تغییر رویه یک سری ملزومات قانونی نیاز دارد، نظر شما چیست

نیشابوری: بله دقیقا، ساختار قانون مطبوعات با توجه به ورود فضای مجازی، مستلزم یک سری اصلاحات است که باید حتما مورد توجه قرار گیرد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.